Wednesday, March 28, 2012

Jauhi Buruk Sangka

Bismillahhirrohmannirrohim

Aku tidak mampu berkata apa2 bila keadaan menjadi semakin rumit. Apa yang mampu aku buat hanyalah menyampaikan Hadith & Firman-firman Allah. Jika dengan ini juga kita masih tidak sedar, entahlah.. Aku cuma memenuhi tuntutan Allah:

"..dan apabila dua saudaramu berbantah-bantah, kembalilah kepada Al Quran & Sunnah RasulNya, sesungguhnya itu lebih baik bagi kamu & lebih elok pula kesudahannya.."

yang kita dengar dalam setiap kali khutbah Jumaat. Renungilah saudara2ku:

" Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan sahaja, sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran." ~ Yunus, 10:36

"Hai orang-orang yang beriman, JAUHILAH kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah DOSA dan JANGANLAH kami mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.." ~Al-Hujuraat, 49:12

"Dari Abi Hurairah berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: Aku peringatkan kepada kamu dari prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling BOHONG. Dan jangalah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan, keaiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan yang bukan-bukan, janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad dengki, jangan benci-bencian, janganlah membelakangkan saudara seagamamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara." ~ HR Al-Bukhari

"Dari Umar Al Khatab beliau berkata: Janganlah kamu berprasangka buruk dengan kalimah yang keluar dari mulut saudara kamu yang mukmin kecuali yang baik." ~ Tafsir Ibn Kathir, jld 4, ms 271.

Jika Hadith & Al Quran pun tidak mampu membuat kalian berfikir, aku berserah pada Allah..Cuma ingatlah ketika Saidatina Aisyah r.a difitnah, sebulan Rasulullah & umat islam dilanda kemurungan, maka Allah turunkan firmannya:


"Sesungguhnya orang-orang yang membawa datangnya berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu, janganlah kami menyangka berita itu buruk bagi kamu, bahkan ianya baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang diantara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyebarkannya diantara mereka akan beroleh seksa yang berat didunia & akhirat kelak."

3 comments:

Kholiq Ibrahim said...

SubhanAllah Ana tergugah setelah membacanya;)

azlinanyasiman said...

Assalamualaikum... Ana mohon c&p ilmu ini yer....syukran :)

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/