Friday, March 23, 2012

Lebih Baik Menyalakan Lilin

Bismillahhirrohmannirrohim


Pepatah China ada mengatakan: "Lebih baik menyalakan lilin daripada mengutuk kegelapan."


Menulisnya, menyebutnya memang mudah. Menghayati maksudnya dan melaksanakannya memerlukan latihan hati, jiwa & perasaan. Sesekali bila jiwa kita digoyangkan oleh keteguhan pendirian kita, muka kita akan merah, kepala & telinga kita akan rasa panas tapi kita kena tekan perasaan dan banyakkan zikir.


Bercakap tentang kesetiaan, seperti mana Hadith; Kamu tidak sekali-kali mengaku beriman selagi tidak DIUJI, begitu jugalah halnya cakap2 kita itu. Lafazkan taat setia mungkin ringan, bila diuji baru kita tahu, sejauh mana benarnya kita setia & sanggup bekorban.


Dalam konteks ini, ujian, dugaan itu ibarat kegelapan. Adakah kita akan mengeluh atau berdukacita, merajuk atau mengharap dipujuk dalam menghadapi kegelapan itu? Bagi mereka yang membenarkan jiwanya dirosakkan oleh ujian2 tersebut, mereka akan mula menjauh. Mencari salah, menuduh, mencucuk dan menghasut supaya orang lain berada dalam kegelapan yang ditujuinya. Kerana takut keseorangan dalam gelap, mereka akan pastikan mereka membawa bersama kawan2.


Bagi mereka yang positif, kegelapan satu rahmat, samalah juga ujian itu satu rahmat. Mereka akan menyalakan lilin bagi menerangi kegelapan itu. Mereka bukan saja menerangi diri sendiri, malah cahaya lilin mereka akan juga menerangi rakan2 yang lain.


Begitulah juga halnya, bila iCon diuji, digoyang, digegar, iConians yang setia bukannya lari jauh2 menyelamatkan diri, bahkan berganding bahu, mengeratkan pegangan & merapatkan barisan demi membuktikan kesetiaan itu. Sifat inilah yang ingin kita tanam dalam diri iConians semua, demi memastikan Agenda 2012 berjaya mencapai matlamatnya.


Salam takzim.

No comments: