Friday, March 23, 2012

Tauladan - Siri 1

Bismillahhirrohmannirrohim


Jangan pernah berhenti impikan kejayaan. Adakah kita akan mencapai apa yang kita inginkan bila kita berhenti berimpian? Impian adalah desakan atau lonjakan untuk kita mencapai apa yang kita impikan itu. Jom baca apa kata2 CEO-Ceo hebat dunia.


1. Steve Ballmer, CEO, Microsoft (lahir 24 Mac 1956)


"Jadilah orang yang PANTANG undur. Nombor 1, idea2 yang hebat itu penting. Kedua, temukan keghairahan anda & ketiga yang gigih & pantang undur. Microsoft diilhamkan dari 1 idea yang bagus dari Bill Gates & Paul Allen, yang tidak dimiliki oleh orang lain."


Ulasan : Inilah sebabnya aku selalu pesan pada iConians, berfikirlah diluar kebiasaan, fikirkan sesuatu yang orang lain tak fikir & buat sesuatu yangorang lain tak buat selagi ianya POSITIF.


2. Allan Mulally, CEO, Ford (lahir 4 Ogos 1945)


" Berkembang dalam menghadapi kesulitan. Keberuntungan akan menguntungkan mereka yang berani. Brand Ford yang ikonik seperti para kompetitornya, berada dalam kesulitan yang  mengerikan.  Hari ini, gerakan yang berani dan perundingan yang cerdas telah membuat pembuat kereta tidak hanya tetap hidup bahkan menghasilkan keuntungan."


Ulasan : Seperti juga iCon, bila goyang, diuji & menghadapi masalah, tak ramai yang bersedia menjadi barisan hadapan. Yang menjadi barisan hadapan itulah orang yang berani & akhirnya mereka ini yang menjadi antara orang yang paling komited dan kekal lama bersama iCon.


3. Mark Pincus, CEO, Zynga (lahir 13 Februari 1966)


"Sesuatu yang simple boleh menjadi lebih baik. Dalam dunia di mana sesuatu yang lebih besar, lebih cepat & lebih mewah menjadi kalimat kunci yang penting. Zynga membuktikan bahawa masih ada tempat untuk kesenangan yang bersahaja. Game di facebook itu tidak berteknologi tinggi tetapi popularitinya tidak boleh dipertikaikan.


Ulasan : Benar, selain fikir diluar kotak fikiran, kita digalakkan berfikir santai. Pokoknya teruskan berfikir, gunakan otak & pastikan ianya berfungsi. InsyaAllah kita akan sambung lagi..

No comments: