Sunday, March 25, 2012

Imaginasi vs Ilmu

Bismillahhirrohmannirrohim


Katanya: Imaginasi lebih penting daripada ilmu. Ilmu terhad kepada apa yang kita tahu dan faham sekarang sementara imaginasi merangkumi keseluruhan apa yang kita akan tahu & akan faham seantero alam.
                                          ~ Albert Einstein (lahir 14 Mac 1879)


Maka itu aku terfikir, mungkin selari dgn apa yang telah disebutkan oleh Rasulullah dalam hadithnya:


"Berfikir seminit lebih baik dari beribadah 1000 tahun" (dalam kisah Saidina Abu Bakar berfikir lebih baik menjadi burung)


Maka itu juga aku menggalakkan iConians menjadi pemikir & ahli fikir, kerana dengan berfikirlah manusia menepati lagi hadith Rasulullah:


"Bahawa kamu akan melihat diakhir zaman itu nanti, besi boleh terbang (kapal terbang) dan besi boleh terapung di atas air (kapal laut)"


p/s: Maaf, hadith2 ini aku kutip dari ingatan aku yang lemah. Pasti ada kesilapan yang aku minta kalian betulkan.


Salam.


No comments: