Saturday, March 24, 2012

Hasrat 2

Bismillahhirrohmannirrohim


Ketika Rasulullah s.a.w mikraj ke Arsh Allah, baginda diperlihatkan dengan seorang lelaki yang memikul beban, kemudian ditambah lagi bebannya, ditambah lagi & ditambah lagi. Rasulullah bertanya dengan Jibrai a.s siapakah gerangan lelaki tersebut. Jibrai menjelaskan, itulah orang yang ketika didunia memikul amanah dengan memegang jawatan, kemudian dia meminta lagi jawatan, meminta lagi & meminta lagi.


Sesungguhnya ketika menubuhkan iCon dulu, tidak ada langsung dalam hati aku hasrat memegang jawatan presiden yang aku faham amat berat. Berat ditanggung & berat disisi Allah. Kerana itulah juga presiden pertama hingga ketiga iCon bukan aku. & sehingga sekarang pun aku terasa berat memegang jawatan presiden.


Namun kesilapan meletakkan iCon ke tangan yang salah adalah satu kezaliman. Membiarkan orang yang tidak faham & tidak tau hala tuju iCon hanya menyebabkan iCon terjunam ke gaung & tidak mencapat matlamatnya & jika ini berlaku, aku tidak mampu memaafkan diri sendiri.


Setelah iCon diletakkan ke atas landasannya semula, aku rasa perlu dicari seorang yang benar2 faham, tau hala tuju & nampak iCon 17 tahun dihadapan. Maka, aku berhasrat supaya jawatan tersebut dilepaskan & mungkin sekarang adalah masa yang sesuai. Ye, aku berhasrat supaya iCon ini diketuai dan dipimpin oleh seorang pemimpin yang boleh dipimpin.


Presiden samalah kedudukannya dengan imam solat jemaah, boleh memimpin & bila silap, makmum boleh menegur. Bila imam tidak boleh ditegur, makmum wajib "merampas kuasa" kerana tidak mahu makmum disesatkan oleh kesilapan imam.


Tolonglah aku mencari calon presiden iCon yang memenuhi kriteria ini. Aku hampir tidak sanggup lagi memikul beban ini. Aku terasa berat & ingin sangat aku lepaskan.

No comments: