Tuesday, March 27, 2012

Berbaloi Mengadu Kepada Allah

Bismillahhirrohmannirrohim


Orang sekarang, tak kira la remaja ke, dewasa ke, orang tua sekali pun lebih suka meluahkan masalah, perasaan & emosi dalam fb, tweeter, blog dan sebagainya hingga lupa, Allah lah tempat sebaik2 kita mengadu. Bila kita luahkan di laman sosial, bila nasib kita baik, kita akan dapat penyelesaiannya tapi lebih banyak masalah yang kita tak dapat jangka akan menyususl.


Setiap apa yang Allah turunkan kepada kita dalam bentuk ujian, adalah sesuatu yang mampu kita tanggung & disertakan disebaliknya apa yang orang panggil HIKMAH. Hikmah ini jika dicari, pasti kita akan rasa bersyukur sesuatu ujian itu berlaku. Satu yang aku pegang sampai sekarang:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

1. Bukankah Kami telah melapangkan bagimu dadamu (Wahai Muhammad) serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk?
2. dan Kami telah meringankan bebanmu daripadamu.
3. Yang memberati tanggunganmu,
4. dan Kami tinggikan sebutan (nama)mu bagimu.
5. Maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6. dan bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
7. Maka apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu pekerjaan amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
8. dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau ingini).


Surah Al-Insyirah


Aku yakin, apa juga yang aku hadapi dalam meneruskan impian iConians seluruh negara, surah Al-Insyirah inilah yang akan terus menjadi motivasi & pembakar semangat. Bukan siapa, atau pun sesiapa.

1 comment:

kasih alyza said...

Bila kita redha kita pasti dpt ganjaran yg berbaloi2 dr Allah.. selain Allah tmpt i mengadu i ttp ada u tuk i kongsi segala2 nya, tq dear..