Tuesday, October 7, 2008

Banting - Catatan Perjalanan Yang Panjang

Kul 1 petang 27 September tu Angah (Kay) datang rumah aku dengan Jay & Adik Karat nak ajak aku gi bBanting atas urusan peribadi.
Aku: Agak2 kul 4 kite boleh sampai sini smula tak? Abg dah janji dengan Kak Lin nak bbuka kat umah dia.
Kay: emm..emm..
Jay: Tak sempat kut bang jebat..
Kay: Tapi kalau abg tak boleh takpe la.. Angah gi dgn Jay & adik je..
Aku: Emm..sbb korang jujur dgn abg,ok, kite pegi..
(ada mende yang dorang mengaku kat aku aritu secara jujur & muka tak bersalahnye)
Aku pun terpaksa la call Alin kata tak dapat bbuka kat umah dia petang tu & bagitau dia nak ke Banting atas urusan peribadi (yang terpaksa dirahsiakan itu)..hehehe..
Maka bila semua dah ready kitorang pun mulakan perjalanan.
Tempat ni memang cantik,tapi tak sangka la pulak kitorang sampai sana kul 4 lebih. Aku memang 1st time sampai banting ni. Aku tengok meter yang dah di set awal, 124km..wah,aku dah boleh kira musafir ni.. Dah lebih 90km..hehehe..
Sementara Jay & Azahari gi cc untuk print gambar,aku,Kay & adik karat pun tangkap2 la gambar. Sempat lagi tu berhenti beli air & buah2 untuk tujuan berbuka nanti..(mm? kul 4 dah beli..emm?) Pastu kitorang teruskan perjalanan.
Masa berenti jap cari barang Jay sket,tjadi la satu peristiwa yang memecahkan perut kitorang. Jay sorang keluar beli barang. Masing2 wat hal masing2 dalam keta. Aku tengah layan mesej,angah layan lagu,adik karat layan camera,Azhari buat apa tah. Alih2..
Azhari: Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirrrrrrrrrrrrrr...
Macam tiba2 je,kami semua basah ditimpa air soya Jay. Memang tak sempat nak elak dah. Azhari cepat2 bukak pintu keta & keluar..Jay dah mandi soya, aku & adik karat tercengang2 dah.. Apa dah jadi?
Masa Jay beli air tadi,dia sangkut kat lock pintu keta. Bila dia bukak pintu,masuk & duduk, terus dia tarik pintu tanpa sedar air tu tersepit. Yang sedar, Azhari je. Sebab tu dia jerit tadi tu..hahahaha..
Adoyai Jay..Jay..hahahaha..sebelum ko mandi bunga, ko mandi soya dulu ye..Kalau ko sorang je takpe, ni apsal melibatkan kitorang semua lak ni..?hahahahahahahaha

Lepas cari barang2 yang diperlukan kitorang terus menuju ke umah baba (ayah Kay). Gedebak gedebuk, sementara Jay setelkan urusan dia,kitorang decide nak lepak kat resort baba kat tepi pantai..best,best..

Ratap r gambar2 yang ada ni. Kredit to Kay & Adik Karat. Kadang2 aku rasa macam Kay lak yang jadi fotografer aku. Patutnya aku fotografer dia.. Ah..mana2 pun boleh kan. Tapi ni gambar yang besar yang cantik & ada 2 model tu, Kay yang amek..huhuhu

Sempat lagi pose untuk gambar2 myspace & single Kay..

Nak gak tumpang sekaki..gambar kami berempat tu rsa cam nak wat poster filem. Kredit to Kay

hahaha..tengok je la..
Bila Jay dah ada dalam gambar tu maknanya dia dah setel la urusan dia tu. So sampai la masanya kami berangkat balik. Tak sempat pun nak bbuka kat situ sebab malas nak susahkan Ummi masak untuk kitorang ramai2 ni. Tapi Ummi ada gak la bekalkan kitorang dengan lauk udang masak lemak resepi Mila AF.
Kay ada sebut nama sebuah restoran seafood kat area tu yang sangat sedap gile (kalau ikut kata dia la). Masa ni adik karat drive,punya la laju sampai kitorang terlepas restoran tu. Masa berbuka dah nak sampai,ada la dalam 15-20 minit lagi. Apa lagi, adik karat pun pusing balik.. Akhirnya sampai la ke Restoran apatahnamadia..

Ratap la gambar kat atas ni..Jangan meratap gambar amoi tu sudah. Owh..untuk pengetahuan korang, gambar sunset tu Jay yang snap..

Ha,nak berbuka punya pasal,alang2 dah jalan jauh ni, korang tengok la apa yang kitorang order. Semua urusan order diserah pada Kay sebab dia familiar dengan restoran ni. Azan, kitorang pun dengan lafaz Bismillah..makaaaaaaaaa.. nyam nyam nyam nyam.. Fuh sedapnya..Kay yang jarang makan nasi (sebab diet kot) pun mintak nasi tambah. Adik karat pun, Jay apatah lagi..berbuka sakan.. Alhamdulillah..ratap la gambar lauk pauk yang kitorang santap petang tu. Aku rasa berbaloi la perjalanan jauh kitorang ke Banting hari tu.

Berapa harga hidangan yang kitorang makan tadi? Ikan Bawal 3 rasa, telur dadar 3 orang makan, nasi putih 9x, kangkong belacan 3 orang makan 2 pinggan, sotong goreng tepung 3 orang makan, udang goreng tepung 3 orang makan, tomyam campur yang sangat sedap 3 orang makan & last sekali ada 1 benda,dia makanan laut, isi cam siput tapi panjang2 macam buluh. Pic mende tu aku letak kat tengah tu. Air lak macam2 termasuk air kelapa, air buah dan purata sorang 2 jenis air.

Jay: Amoi, kira.. (mai la amoi yg comel2 sket..) Korang tengok la muka Jay yang tersandar kekenyangan dan kepuasan tu..huhuhuuu

Amoi purple: RM117.00

Kitorang: Ha..? Murahnyeeeeeeeeee..

Gile korang, makan sebanyak tu dengan 5 orang yang tak makan sepanjang hari (err..ehem..ehem..) siap dengan nasi tambah, layanan special amoi purple tu, makan sambil ditiup angin laut, bayar cuma RM117 je..? Peeeeeeeeeeeeeeeeeeeehh..murah dowh..

Masing2 puas hati & perjalanan diteruskan. Jalan agak lengang. Sempat gak aku berenti kat rumah orang semata2 nak amek gambar pelita raya dia.

Dah makan banyak, perut kenyang, mata berat, masing2 dipaksa bercakap. Tak boleh ada sorang pun yang diam. Ini untuk memastikan takde sapa tido waktu tu. Aku tak ingat sampai mana adik karat yang dah tak larat & sakit belakang tu tukar dengan Jay.

Aku komen kat Jay, patutnya kul 4 dah sampai rumah. Jay cakap tu la masalahnye bang, abg tak cakap 4 pagi ke 4 petang. Now dah 4 petang tak sampai, mesti la kul 4 pagi baru sampai..hehehee... Aku kata, jangan Jay, adik karat nak bertolak gi Kelantan malam ni.. Jay drive sampai tol Awan Besar. Dengan senyuman manis dia tu, bayar tol & bermula la sebuah kisah..alah,korang tengok la gambar2 kat bawah ni...Ni akibat tak sayang mulut Jay la ni cakap sampai umah kul 4 pagi..waaaaaaaaaaaaaa

Tau tak ni katne? aku pun tak tau nak sebut katne tapi sebelah kanan kitorang Taman Coughnot (taman konot la,aku x reti nak eja) & sebelah kiri kitorang kubur cina yang banyak2 tu. Pastu depan kitorang sebuah bukit yang jauh & agak mendaki. Rasanya memang takde pilihan sebab tekan minyak banyak mana pun keta tak jalan. Masing2 call sapa2 yang kenal. Nak tow ke tak..nak tow ke tak..last2 semua decide nak tolak je..
Penat menolak kitorang berenti melepaskan lelah. Minum ke, isap rokok ke & posing2 sket. Mula2 semua belagak je sebab masing2 dah makan kenyang2 tadi kan. Kononnya banyak la tenaga nak menolak keta ni karang. Tiba2 jay bersuara.
Aku dah berseri macam ni, kena tolak kereta ka..? adoi...
Kitorang apa lagi, bantai gelak la.. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaa.. ilang sikit penat. masa ni keluar la macam2 cerita nak lepaskan tension kan..

Ratap la aksi2 kitorang menolak kereta menaiki bukit tu..

Lepas tolak semua lepak..tak tahan tengok Jay..kesian dia..hahahahaa

Aim call soh panggil tow truck je. Aku pun tak tau nak wat camne sebab dorang decide nak tolak. Paling tragis masa tolakan terakhir tu. 6 tiang tolak tanpa henti, gila kau. jauh tu, tapi dengan semangat waja & sisa2 tenaga yang ada, dorang tolak gak sampai puncak. (aku dah pancit dah masa ni. maklum la,puasa..hahaha)

Masalah cuma masa naik bukit je. So bila dah sampai kat atas bukit tu masing2 seronok la..Semua naik keta & jalan. Keta tu boleh r jalan slow2. Bila sampai roundabout, aku & jay turun tolak keta. sampai trafic light kitorang turun lagi. Last2 nampak Econsave..& sebelah dia ada lak balai polis..Yahooooooooooooo... Berenti kat parking balai tu pastu Azhari call member dia.

Pomen tu sampai, dia tarik sikit je mende dalam enjin tu & keta boleh jalan semula, tapi sementara je la. Still tak boleh bawak laju2. Adik karat drive anta Azhari kat Pandan Indah (tak ingat, depan Hospital Ampang tu masih kira Pandan Indah ke?). Sampai situ Azhari amek keta dia & kami bertunda.

Cadangannye nak bawak keta aku tu sampai Wangsa Melawati & tinggalkan kat bengkel Amin. Jauh gak lagi tu. Adik Karat & Kay bawak keta aku kat depan, aku & Jay naik keta Azhari folo dr belakang. Bila naik je bukit, keta Azhari akan sondol bo***t keta aku sampai la ke Wangsa Melawati. Aim dah tunggu dah. Masa tu dah kul 12 lebih.. Kitorang berenti kat Al Bidayah, minum2.. Jay makan lagi..kesian dia.. Tenaganya perlu diganti..hahahaha

Masa ni dah tak larat nak amek gambar ke hape ke,yang penting semua dah selamat sampai & balik selayang naik keta Aim. Azhari ikut gak sebab dia nak hantar adik karat gi umah Aunti dia kat Jalan Klang Lama. Sampai umah dah kul 2 lebih.

Adik karat hantar baju2 dia yang kotor ke rumah aku pastu dia balik kemas barang. Jay & Kay lepak kat umah aku. Masing2 keletihan. Kul 4 lebih sampai la masa adik karat gerak & kami pun cuba bertahan sampai subuh. Sahur, solat subuh & aku pun tumbang..

Sambungannye, korang kena patah balik la kat tajuk yang aku repair keta tu ye..jumpa lg..hahahahaa

Nota: Macam kata Jay, perjalanan sepanjang hari ke Banting penuh dengan macam2 kisah yang kami kongsi sama2. Kisah masa senang dengan gelak ketawa, kisah masa susah berpenat lelah. Aku rasa kisah ni hanya terkesan dalam jiwa mereka yang pernah rasa dan lalui saat2 macam ni. Walau pun kalau buat filem kisah ni takkan laku,tapi percaya la, setiap orang ada pengalaman masing2 yang sangat berharga dalam hidup. Sori la,tak sempat post kisah ni sebelum raya..huhuhu

No comments: